keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Mä koen tän tasan yhden kerran



Mä näin unta laskettelusta, laskin alas isoa mäkeä ja mulla oli kivaa. Enpä jäänyt unta sen enempää miettimään, kunnes mainitsin isille whatsapissa asiasta ihan ohimennen. No sain vastauksena "Freud: unet on metaforisia kuvia, joiden avulla psyyke käsittelee asioita, joita se ei uskalla suoraan sellaisenaan käsitellä". 
Mä aloin miettimään millaista laskettelu on. Ensin päätetään, että mä haluan laskea ton mäen alas. Sitten nähdään enemmän tai vähemmän vaivaa hankkia ne laskettelukamat ja laitetaan ne päälle. Sen jälkeen on vuorossa se mäen yläpäähän kiipeäminen, ja kun sinne päästään varmistetaan vielä että kaikki kamat on hyvin ja oikein päällä. Katsotaan ettei alla ole ketään ja sitten annetaan vaan mennä. Mäessä me vältellään jäisiä kohtia, joskus kaadutaan mutta aina jotenkin päästään sinne mäen alapäähän asti.
Mä oon siellä mäen alapäässä ensin päättänyt lähteä vaihtoon, oon henkisesti ja fyysisesti valmistautunut siihen. Mä oon kiivennyt tän mäen ylös ja matkalla ylös kuunnellut vinkkejä tätä laskua varten niiltä, jotka on sen jo joskus laskenut. Oon pelännyt ja välillä meinannut kääntyä takaisin alas ja olla menemättä.
Lopulta oon kuitenkin kiivennyt tämän mäen ylös. Oon varmistanut, että mulla on ne sukset mahdollisimman hyvin jalassa. Ottanut sen viimeisen turvallisen hengenvedon ja antanut mennä. 
Nyt oon laskenut tätä mäkeä yhden kymmenesosan verran, mulla on vielä paljon edessä. Välillä oon vähintäänkin kompuroinut, ja alussa mun meno oli aika huteraa. Ihan niinkun kaikessa uudessa ensimmäistä kertaa tehdessä. Välillä mua on pelottanut tää vauhti, oon meinannut kaatua jäisiin kohtiin, mutta pahimmilta kaatumisilta oon onnistunut välttymään. 
Mun unessa mä en laskenut sitä mäkeä yksin. Ja mä tiedän, etten laske tätäkään mäkeä yksin. Mulla on ihmisiä mun ympärillä, jotka on valmiina nostamaan mut takasin jaloille, jos satun kaatumaan. Jos mä alan liikaa hidastelemaan niin ne samat ihmiset myös kannustaa mua lisäämään vauhtia ja jatkamaan. 
Tiedän myös, että kun mä joskus pääsen sinne mäen alapäähän, en mä sielläkään oo yksin. Mulla on sielläkin ne samat ihmiset valmiina ottamassa mut kiinni, jos en osaa jarruttaa. 
Mä lasken tän mäen alas kerran mun elämässä. Oon päättäny nauttia siitä koko laskun ajan. En aio pelätä, että mä kaadun. Mut autetaan kuitenkin ylös.
Aion pysyä valaistussa rinteessä ja välttää metsäreittejä. Mä varon jäisiä kohtia ja pidän vauhdin sopivana itselleni. Mun pitää vaan antaa mennä ja nauttia, sitä varten tää vuosi on. Ja mä koen tän tasan yhden kerran. 

14 kommenttia:

  1. Ai vitsi Venla! Siinäpä vasta hieno teksti :) Hyvää jatkoo sinne! t sara m

    VastaaPoista
  2. Olet hieno tyttö Venla! Henkilökohtaisesti en enää uskalla sinne rinteeseen Sinua kannustamaan, mutta odottelen ja katselen ihaillen alhaalta menoasi.
    Sen huomaa, että olet filosofin tytär!
    IsoÄ

    VastaaPoista
  3. Voi Venla, oot ihan huikee kirjottaja! <3 Kiitti tästä tekstistä, pisti miettiin niiiiin paljon :)

    VastaaPoista
  4. Voi olkoon!!!

    Aivan mainio kirjoitus. En tiedä, mistä olet lahjasi perinnyt, suvussa on kuitenkin luettu ja kirjoitettu paljon. Nauratti tuo laskettelumetafora. Tiedätkö Isäsi joskus lasketelleen kilpaa ja Äitisi joskus viihtyneen rinteessä, vaikka lumilautailu ei ollutkaan hänen lajinsa.
    Elämä on tosiaan ylämäkeä ja helppoa alamäkeä. Jyrkässä rinteessäkään ei aina kannata olla liian varovainen. Kunhan pitää intiaanit kanootissa voi kokea jotain uutta.
    Kaikkea onnea elämän ylä- ja alamäissä
    Kummit

    VastaaPoista
  5. Todella hieno teksti Venla! Olen itsekkin ajatellut lähteä vaihtoon Espanjaan. Kielitaitoa ei ole, mutta ajattelin ensi syksynä ottaa kursseja. Millaisella espanjan kielitaidolla itse lähdit sinne ja pärjääkö siellä vaikka olisi lukenutkin vain vähän? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!
      Tosiaan lähdin tänne niin että olin käyny lukiossa alkavan espanjan kolme (?) ekaa kurssia. Ja voin ihan rehellisesti sanoa, ettei mulla niistä mitään ollu päähän jäänyt ja sen tajusin heti ekana päivänä.. :D
      Tottakai alku on helpompi, jos löytyy edes jotain alkeistaitoja, mutta ei se kielitaidottomuus estä lähtemästä. Mä asustelen täällä etelässä, Cadizin lähellä Jerez de la fronterassa ja voin sanoa että en näiden espanjasta sais selvää yhtään enempää varmaan monen vuoden lukemisenkaan avulla, koska koulussa ei opettella puhumaan ns oikeeta espanjaa, vaan sitä kieliopillisesti oikeaa.. :D jaa olikohan tässä taas mitään järkeä mitä kirjotin, toivottavasti tajuut edes osan! :D
      Mut siis rohkeesti vaan vaihtoon ja ehdottomasti Espanjaan!! Täydellinen paikka viettää vaihtovuosi :)

      Poista
  6. Oi ihanaa nopea vastaus! :D no totta, vois ottaa riskin ja lähteä vähäisellä kielitaidolla, oppimaanhan sinne sitä kieltähän on myös tultu. :) Ja ainakin sun tekstien perusteella olet pärjännyt siellä ihan hyvin vaikka kielitaito ei ole ihan 10+ :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ota ihmeessä! :D eihän siinä oikein mitään voi menettää :) ja kyllä kyllä! Elekieli on ollu käytössä paljon haha :D ja on niin ihana fiilis huomata miten joka päivä se puhuminen ja ymmärtäminen muuttuu helpommaks!

      Poista
  7. Juuri oikea asenne! Kun tulee frendejä joiden kanssa ei voi kommunikoida kuin esoanjaksi, on on pakko oppia vieras kieli. Rohkeutta puhumiseen. Odotamma Kummitätisi kanssa kiivaasti ensimmäistä espanjankielistä blogiasi.
    Allu
    ps. Kuinka voi sanoa espanjaksi: "Saaranan kissat, lopettakaa riehyminen""? .

    VastaaPoista
  8. Saan ain kylmii väreitä sun teksteistä ja pystyn osittain samaistumaan! :)

    VastaaPoista