perjantai 18. lokakuuta 2013

Koulu Espanjassa

Terveisiä sängyn pohjalta. Mahtava alku viikonlopulle, kun aamulla tajusin viisi minuuttia koulussa oltuani etten näe mitään ja migreeni iskee vaihteeksi.. Oli muuten vähän suurempi operaatio lähteä kotiin koulusta. Hostäidin piti tulla hakemaan mut ja allekirjoittaa kolme paperia, että sain lähteä kotiin! :D

Ajattelin tulla kertomaan teille koulusta Espanjassa, kun ei nyt hirveesti muuta kerrottavaa ole. Ja koulu on täällä oikeesti aika erilaista. Kuvia mulla ei ole, koska koulussa ei saa käyttää puhelinta edes välitunneilla ja kameraa ei oo mukana ollut.
Espanjassa kouluvuosi jakaantuu kolmeen osaan, joista mulla on käynnissä nyt ensimmäinen trimester. Vissiin joulukuuhun asti kestää. Koeviikkoja ei ole, vaan yhdessä sovitaan opettajan kanssa milloin pidetään kokeet. Mulla on ollut jo kaksi koetta, economia ja cmc. Tänään ois ollut matikka, mutta migreeni "pelasti" mut siltä, hehe.
Koulupäivät on aina samanpituisia, koulu alkaa 8:15 ja loppuu 14:45. Suurin osa oppilaista kulkee kouluun koulubusseilla. Niin myös minä ja Samanta.
Mä opiskelen koulussa sosiaalisia aineita. Elikkä lukujärjestykseen kuuluu historiaa, englantia, matematiikkaa (yhyyy..), ranskaa, filosofiaa, economiaa (aika samanlaista kun yhteiskuntaoppi), cmc (vähän niinkun terveystieto), pin (en oikein ymmärrä mitä se on, kopioidaan vaan juttuja äikän kirjasta vihkoon), espanja ja liikunta. Ranska on mulle ihan uusi kieli, mutta espanja tukee sitä aika hyvin niin ainakin vielä pärjään ihan hyvin.
Varsinaisia välitunteja ei ole, tuntien välissä on vaan muuta minuutti taukoa ja melkein kaikki tunnit on samassa luokassa ja omien luokkalaisten kanssa. Ainoastaan matikan ja ranskan tunneilla vaihtuu vähän porukka. Jokaisessa aineessa on kuitenkin oma opettaja.
Kello 11:15-11:45 on ainoa kunnollinen välitunti. Tää on oikeestaan ainoa aika koulussa kun ehtii juttelemaan kavereiden kanssa. Normaalisti kaikki menee jonnekkin istumaan koulunpihalle ja syö eväsleivät, tai sitten kävelee koulua ympäri.
Liikuntatunnit pidetään koulunpihalla, eikä meillä ole edes varsinaista liikuntasalia koulussa. Lukion oppitunnit on meidän koulussa parakeissa, ja yläasteen tunnit virallisessa koulurakennuksessa. Parakit on ihan kamalia, siellä ei ole ilmastointia, joten iltapäivällä kun lämpö kipuaa sinne 30 asteeseen niin on aika tukalat oltavat..
Kaiken kaikkiaan tykkään koulusta täällä Espanjassa, vaikka tottakai se on mulle vielä tosi haastavaa kielitaidon (tai oikeastaan sen vajaavaisuuden) takia. Tähän asti oon saanut myös käyttää kummassakin tekemässäni kokeessa sanakirjaa apuna, ja mulla on se myös aika tiiviisti käytössä oppitunneillakin. Kiitos äiti kun lähetit sen!! :)



Hyvää viikonloppua kaikille!


8 kommenttia:

  1. Kiva tietää koulunkäynnistä espanjassa!! :D Olis myös kiva tietää mitä ne siellä ajattelee suomalaisista ja suomalaisesta koulu- ja muusta kulttuurista! Voisitko tehdä siitä erikseen postaukseen(vaikka videopostauksen)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä postausideasta! :) videopostauksesta en tiedä, mutta jonkinlaista postausta mä ihan varmasti tosta väsään.

      Poista
    2. juu, muakin kiinnostais! :)

      Poista
    3. Jee hyvä! On kiva kirjottaa jostain semmosesta, mikä ihmisiä kiinnostaa lukea. Lisää vaan postausideoita, koska mun on välillä täältä vaikee miettiä mitä ihmiset Suomessa haluu lukea :D
      Mä aloinkin tässä jo kehittelemään sitä postausta mielessäni.. :)

      Poista
  2. Lo siento mucho por tu migraña.
    Cuéntame cuando te va a agotar "Ubiquinon", te mando mas.
    !Que te mejores pronto!. IsoÄ

    VastaaPoista
  3. uuu que guapa! joo toi "mitä espanjalaiset ajattelee suomesta" kiinnoistais muaki! :D sit tietty sun hostkodin esittelyy ja iha vaa et mitä oot tehny ja fiiliksii vaa. onks muute siel koulus mitään sellasii erityisii juhlii, esim mtn tanssiaisii tms?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muchas gracias!
      Tota kodin esittelyä oon miettiny, pitää vaan ensin kysellä perheen mielipidettä asiaan :D ja ei oo mitään prom-tyyppistä juttua, tottakai ainakin kevätjuhla. Joulujuhlasta en itseasiassa oo ihan varma.

      Poista