tiistai 17. joulukuuta 2013

Seitsemän faktaa

Maassa maan tavalla, tai maasta pois.
-vanha sananlasku

On selvää, että jokaisessa maassa on omat tapansa ja on paljon pikkujuttuja, mitkä on erilailla kuin muissa maissa. Kokosin teille muutamia tapoja ja pikkujuttuja, mitkä on Espanjassa erilailla, kuin Suomessa. Osa näistähän saattaa olla mun tietämättäni tyypillisiä vain Andaluciassa, tai Jerezissä. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte, että näin on, kiinnostaisi tietää!

1. Ruokailuvälineet
En ole vielä varmaan kertaakaan nähnyt, että joku käyttäisi veistä syödessä. Veitsi ei siis ole ollenkaan käytössä, jos ei ole ihan pakko leikata jotain (äiti varmaan saa sydänkohtauksen). Meillä kotona veitsen sijasta käytetään semmoisia leipätikkuja, jotka voikin sitten syödä kun ei enää "veistä" tarvitse. 

2. Mainokset
Täällä tulee mainoksia ihan koko ajan. Myös uutisissa TV:ssä on mainoksia, jotka uutisankkurit lukee. En tiedä muista, mutta mulla menee vähän usko niihin uutisankkureihin kun ne nälänhädästä puhumisen jälkeen alkavat samalta istumalta mainostamaan uutta ja halpaa puhelinliittymää tai sheiveriä..

3. Välipala
Välipalahan täällä syödään 6-8 aikoihin illalla ja se koostuu tosi usein jostain makeasta. Mun lempihetki päivästä on, kun kello on sen verran että hipsin keittiöön ja nappaan sieltä donitsin tai jotain muuta hyvää. 

4. Lämpimästi pukeutuminen
Vaikka asustelenkin ihan Etelä-Espanjassa, on täällä jäätävän kylmä. Mun mielestä. Mä kuljen kouluun toppatakissa (ei tosin mikään untuvatakki, kuten Suomessa) ja suurin osa mun luokkalaisista ilmestyy paikalle huppareissa, pojat varsinkin. Kuitenkin sitten, kun Suomessa näkee espanjalaisturisteja, on heillä päällään älytön kasa vaatteita vaikka asteita olisi kymmenisen enemmän kuin täällä nyt. Joku tässä mättää sanon minä.

5. Yleiset vessat
Tämä on mun mielestä ärsyttävin asia, mihin olen Espanjassa törmännyt. Julkisissa vessoissa ei ikinä ole vessapaperia. Saattaa kuulostaa todella pienestä valittamiselta, mutta kuvitelkaa tilanne missä jokainen välitunti yhtä lukuunottamatta kestää vajaat viisi minuuttia, WC toisessa parakissa ja unohdat ottaa ne nenäliinat repusta.. Siinähän sitten lähdet juoksemaan sinne parakkiin, missä reppu on ja yrität ehtiä käydä vessassa ja takaisin luokkaan ennen opettajan saapumista.

6. TV:n katselu syödessä
Oon syönyt yhden kokonaisen aterian täällä kotona ilman, että TV on päällä. Tämä tapaus sattui, kun TV oli rikki. Yleisesti ottaen televisio on aina syödessä päällä, ihan sama mikä ruoka. Saa nähdä onko se päällä myös jouluaterialla, haha.

7. Naapurit
Täällä jokaikistä naapuria moikataan iloisesti, ja usein vaihdetaan kuulumisiakin. Suomessa kyllä moikkaan suurinta osaa naapuria, mutta harvoin tulee vaihdettua useampaa sanaa heidän kanssaan. Täällä naapurit on keskenään vähintäänkin tuttuja, ja jos joltain ei vaikka löydy tulitikkuja niin ne voi ihan hyvin käydä lainaamassa naapurilta. Mäkin oon esimerkiksi muutaman kerran meinannut jäädä kotioven ulkopuolelle, kun en sitä auki ole saanut niin oon vaan pyytänyt sitten naapuria avaamaan oven mulle :D

Tässä nyt muutamia. Yritin laittaa tähän asioita, mitä en olisi aiemmin vielä maininnut blogissa. Mun pidemmän postauksen Espanjalle tyypillisistä jutuista voi lukea täältä.
Meillä olisi vielä tää viikko koulua, mutta puhuttiin tossa hostäidin kanssa ettei tarvitsisi enää mennä. Maanantaina kouluun ei nimittäin ilmestynyt enää melkein ketään, eikä tunneille tehty mitään. Tänään ei koulussa oltu, koska olimme katsomassa Andalucianhevos-showta. Show oli ihan älyttömän siisti ja hepat taitavia. Olisin halunnut kirjoittaa showsta ihan erillisen postauksen, mutta shown aikana valokuvaus oli täysin kielletty, joten ei ne fiilikset oikein teille pääsisi välittymään valitettavasti :/



9 kommenttia:

  1. Hei!

    Löysin sun blogin vähän aikaa sit ja jäin innoissani lukemaan sitä, koska oon itte lähdössä ens syksynä espanjaan vaihtoon. Oon niin onnessani siit tulevasta vuodesta :D:D Päätin ettii joidenki vaihtareiden blogei nii saa vähän etu tuntumaa mitä kaikkee vois tulla vastaan. :D Taidanpa laittaa tän sun blogin yheksi suosikki sivustoksi ;) Toivon siis et jaksat kirjotella tätä ihan vuoden loppuun asti :D Mut sitä ajattelin viel kysyy et mil järjestöl oot siellä? :) Mun on expain ihan vaan jos kiinnostaa :P Nii ja jos osaat kertoo joidenki muiden suomalaisten espanjas olevien vaihtareiden blogei nii otan ne mielelläni vastaan. :)

    T. Ann-Mari :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi,

      Oi vitsi sika kiva kuulla, että säkin oot päättänyt valita Espanjan kohteeksi (et varmasti kadu haha)!! Kyllä mä varmaan kirjottelen ihan vuoden loppuun asti, koska huomaan jo nyt että on kiva lukea ihan alkuaikojen postauksia.
      Mun järjestönä on Explorius, ja oon ollut ihan tyytyväinen siihen kyllä. Loppujen lopuks tän varsinaisen vuoden aikana Explorius ei oikein vaikuta muuten mun vuoteen, kuin sen verran että mitä sääntöjä seuraan (tosin aika samanlaisethan ne on kaikilla järjestöillä).
      Mulla on itseasiassa muutamiakin tuttuja/kavereita vaihdossa Espanjassa tällä hetkellä. Ekana tulee kolmen niistä blogit mieleen, linkkaan ne tähän sulle mielelläni!
      Pohjois-Espanjassa olevan Anniinan blogi: http://oiga-anniinar.blogspot.com.es
      Zaragozassa olevan Ansan blogi: http://travellingtrap.blogspot.com.es
      Ja vielä Madridissa olevan Saran blogi: http://hittheroad-sara.blogspot.com.es

      Tosi hyvää vaihtovuoden odottelua sulle! Ja tosi kiva jos jäät lueskelemaan mun blogia! :)

      Poista
    2. Hei!
      Kiitos, täytyypä kattoa nuo blogit myös,
      Ja varmasti jään lukemaan ihan loppuun asti sun blogia! :)

      Poista
  2. Hei Venla,
    Hienoa,että pääsit hevosshowin Minäkin olen nähnyt sen.Useat havaintosi ovat ainakin Andaluciassa yleisiä. Mutta toki on olemassa konservatiivisempiä perheitäkin (ruokailutavat).Yleisistä vessoista vielä minua eniten aikoinani ihmetytty se paperikori siellä nurkassa! Tv: sta:ilmeisesti perhe katsoo sellaista hömppääkanavaa. Ei esim TVE 1 tai canal 24 tule mainoksia! Mutta useimmista tulee ja kauan, kuitenkaan ei ihan uutistenlukijan suusta.Kanava jota katselette on varmaan paikalliskanava.
    Olet fiksu tyttö kun osaat myös sopeutua. Hyvää joulun alus aikaa! IsoÄ

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka,
      Juu taitaapi olla jokin paikalliskanava :) Kiitos samoin!!

      Poista
  3. Eivitsi, mikään muu paitsi noi kolme viimestä ei pidä paikkaansa täällä! :D Ihan outoo et vaikka ollaan samassa maassa, kulttuuri on tosi erilainen..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeesti? :D niin outoa!! Koetaan espanja ihan erilail mut silti jotenki samallail tän vuoden aikana!

      Poista
  4. moi! tää on tosi kiva blogi jään seurailee!:) mut oon itekko miettiny vaihtoob lähtemistä joten aattelin kysyy et paljonko tämä vuosi suurinpiirtein maksaa? ja osasitko ennen vaihtoon lähtemistä espanjaa koska ite eb osaa ollenkaan espanjaa ja musta ois tosi kiva lähtee johonki espanjan kielisee maaha:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi,
      Vaihtovuoden hinta vaihtelee vähän riippuen järjestöstä, haluatko valita itse minne päin maata menet jne. Mun vaihtovuoden kokonaishinnaksi tuli reilu 10 000e, tähän hintaan sisältyy siis tää vuosi täällä ja 3 viikon kielikurssi Madridissa ennen varsinaista vaihtoa. Mulla on järjestönä Explorius. Lisäks kannattaa muistaa se, että sulla pitää olla jokaiselle kuukaudelle käyttörahaa 200-300e pakollisia juttuja varten. Ja tottakai tarviit vakuutuksen yms.
      Mä en osannu tänne lähtiessä oikeestaan melkein yhtään espanjaa. Olin käyny luokion kolme ensimmäistä luokiossa alkavan espanjan kurssia, muttei mulla niistä mitään ollut päähän jäänyt. Nyt kuitenkin neljän kuukauden jälkeen pärjään jo tosi hyvin, eikä kieli oo enää este mulle! :)
      Hyvää Joulua ja toivottavasti päädyt lähtemään vaihtoon!! :)

      Poista