keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Mitä tapahtuu, kun mä lähden?



Oon koko elämäni ollut semmonen ihminen, että mulla on muuiden kavereiden ja ystävien lisäksi ne muutamat henkilöt, joiden eteen tekisin mitä tahansa. Mun maailman parhaat ystävät Elli ja Sini on pysynyt mun elämässä ihan pienestä asti, enkä ikinä pystyis kuvitella elämää ilman niitä. Nytkin, vaikka meitä erottaa linnunreittiä 3416km, en ole ilman mun parhaita ystäviä. Mun onnekseni mulla on täälläkin ne tietyt hyvät ystävät, joiden eteen tekisin mitä tahansa. Etenkin yhden.
Oon järjettömän onnellinen näistä ihmisistä, joihin oon saanut tilaisuuden tutustua täällä. Tiedän, että mulla on aina mun tytöt, joille voin soittaa ja kertoa huolet. Mulla on aina joku, jonka kanssa lähteä vaikkapa salille. Mulla on ihana kaveriporukka, joiden kanssa juostaan milloin missäkin viikonloppuisin. Sekä lisäksi lukemattamia satunnaisia kavereita, joita mun pitäis oikeesti nähdä niinkuin oon luvannut.
Kuitenkin mulla on yksi ystävä, josta on muodostunut mulle kaikista tärkein. Semmoinen ystävä, jolle kerron kaiken, joka tietää kaiken, jonka eteen tekisin mitä tahansa, jonka mä tiedän rakastavan mua juurikin omana hankalana itsenäni. Ystävä, joka menee kaikkien muiden edelle.
Vaikka aloitettiinkin meidän ystävyys niinkin mallikkaasti, kuin suuttumalla toisillemme muutaman viikon tuntemisen jälkeen (eikä olla muuten sittenkään riidoilta säästytty), on tästä henkilöstä muodostunut mulle järjettömän tärkeä. Parasystävä. Nykyään en enää tiedä, mitä tekisin ilman mun parastaystävää täällä. Ja just siinä se ongelma onkin.
Mua pelottaa, että mitä tapahtuu kun lähden. Meillä on suunnitelmat loppuelämälle, kaikki valmiina. Ollaan luvattu pysyä aina ystävinä. Mutta toimiiko ystävyys oikeesti, kun ei ole välttämättä mahdollisuutta nähdä edes joka vuosi?
Oon miettinyt enemmän, kuin liikaa sitä, että voiko ystävyys jolla on 8 kuukauden pohja kestää loppuelämän. En osaa enää edes laskea, kuinka monet kyyneleet oon tukahduttanut tyynyyn illalla ennen nukkumaanmenoa pitkien yhteisten pohdintojen jälkeen. On rikkaus, että mulla on ystäviä toiselta puolelta Eurooppaa, mutta samaan aikaan musta tuntuu että elämä on vaan järjettömän epäreilua.
Miksei me voitu syntyä edes samaan maahan? Miksei me voida asua aina samassa kaupungissa ja käydä samaa koulua? Miksi joku näin hyvä saa kestää vain näin vähän aikaa? Ja ennen kaikkea, mitä tapahtuu kun mä lähden?

"La suerte fue mala al principio. Odio que hemos nacido muy lejos, a miles de kilómetros. Pero lo bueno es que hemos podido conocernos un tiempo." 

10 kommenttia:

  1. Hola!

    Luin sun kaikki postaukset läpi, tosi kiva blogi, vaikutat niin ihanalta ihmiseltä! Ekoja postauksia kun lueskelin, tuli itku. Tiedän aika hyvin mitä tunnet ja tunsit. Itse muutin 18-vuotiaana ulkomaille, tosin en niin kauas Suomesta. Aluksi oli hirveää, oli ihan yksin eikä osannut kieltä. Onneksi kaikki muuttuu yleensä paremmaksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi,

      Kiitos tosi paljon! Ja jep, en pysty vielä ite lukemaan ekoja postauksia kun tulee vaan mieleen kaikki ne tunteet mitkä siihen lähtöön liitty. Huh en ees haluu ajatella!
      Niin se onneks menee, ja muutenkin, aika parantaa haavat :D

      Poista
  2. Moikka ! En tiiä satutko muistaan mua, mutta oon Inkerin 'serkku', ollaan me joskus nähty. :D En tiiä muistatko myöskään, mutta mä asun Belgiassa.
    Mä käyn koulus, jossa ihmiset tulee ja menee. Meijän kouluun tulee ihmisii, jotka tietää asuvansa täällä 3 vuotta, joskus vuoden tai kaks, joskus 5, se riippuu iha perheestä. Mä oon oppinu tääl et mä menetän aina jonkun tärkeän ihmisen, koska lopulta niitte on vaa pakko lähteä pois. Mä voin sanoa kokemuksesta, että vaikka oisitte tuntenu toisenne 8 kk ystävyys voi kestää. Ja lopulta ajan kuluessahan sä näät ketkä siinä vieressä pysyy.
    Mun lapsuudenystävä joutu muuttaa Suomeen ja se on yhä vuoden jälkeen aika kamalaa, mutta yhä se on osa mun elämää, koska meijä ystävyys on nii vahvaa.
    Samaten mulle on hyvä ystävä, jonka tapasin riparilla kolme vuotta sitten, jonka kaa tutustuin vast varsinaisesti kaks kesää sitten ja vaik nähää tosi harvoin, kerran vuodes, (+nyt se on jenkeissä vaihdossa) nii yhä se on mun hyvä ystävä. Ja oikeastaan sitähän oppii arvostamaan sitä aikaa ku oikeesti näkee niit ihmisii.
    Tässä on vaan mun näkemys asioihi, mutta ajan kanssa sullekki selvii nää asiat. Vaik se mitä tulee tapahtuu voi sattua nii vahvemmaks ja viisaammaks sitä vaan tulee.
    Paljon onnea sinne ja nautti olostas siellä ! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka,

      Juu muistan mä sut! :D jotenkin helpottavaa kuulla, että kyllä ne lyhyemmän ajankin tuntemisella pystyy kestämään ne ystävyyssuhteet. Kiitos oikeesti tosi paljon kommentista, sai mut miettimään lisää asioita!
      Hyvää talven jatkoa sulle! :)

      Poista
  3. Hyvä Kummityttö

    Kuten Kia jo ylempänä viisaasti kirjoittikin, ystävyys voi säilyä välimatkoista ja elämäntilanteista huolimatta. Hyvät frendit ovat elämän suurimpia voimanlähteitä. Niistä kannattaa pitää kiinni. Nykyisin on kaikenmaailman FBt ja twitterit ja maailma on pienentynyt. Oletan sinun olevan edelleen yhteydessä Elliin ja Siniin. Se onnistuu aika helposti s-postilla. Pääsääntö on aina vastata, vaikka kuinka vähäpätöiseltä tuntuvaan viestiin. Monilta tämä kohtelias tapa on valitettavasti unohtunut.

    Minua riemastutti suuresti saada perinteinen kirje amerikkalaisilta host-vanhemmiltani. En ollut ilmoitellut itsestäni mitään vuosikymmeneen, kunnes lähetin syksyllä pitkän tarinan omista kuulumisistani. Vastaus tuli joulun alla ja lueskelen sitä vieläkin lämpimin mielin. Eli, maantieteellinen etäisyys on vain hidaste, jonka voi ylittää.
    Kaikkea hyvää

    Allu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, ja kyllä mä sen oon tässä vaihdon aikanakin huomannut, että ei en ystävät katoa minnekään. Toisaalta kuitenkin pelottaa ja pistää vähän pohtimaan.
      Aika näyttää, miten käy.

      Poista
  4. saanko udella mistä maasta sun ystävä on kotosin?

    VastaaPoista
  5. Luin just sun koko blogin läpi! Tosi kiva blogi! Ite lähen luultavasti 2015-16 espanjaan vaihtoon :) Minkä järjestön kautta menit?
    Jään seurailee sun loppuaikaas espanjassa tänne! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heeei kiva kuulla, kiitos paljon!! :) Järjestönä mulla on Explorius, mitä järjestöä sä oot miettinyt? :)

      Poista