keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Kokonaan uusi maailma

Ootteko koskaan miettinyt, miten paljon asiat muuttuu vuodessa? Miten paljon ihminen kerkeää muuttua vuoden aikana? Tai kuinka elämässä saattaa nyt olla maailman tärkeimpiä ihmisiä, joiden olemassaolosta ei vuosi sitten edes tiennyt.
Siitä on nyt suunnilleen tasan vuosi, kun aloin miettimään vaihtoon lähtöä enemmän. Mun ensimmäiset ajatukset vaihdosta tuli jo monia vuosia sitten, mutta ne oli suunnilleen samaa tasoa kuin "ois kiva jos saisin isona kolme lasta", en siis ajatellut vaihtoonlähtöä tosissani. Ensimmäisen kerran kun äidille sanoin haluavani lähteä vaihtoon, heitin sen puoliksi läpällä. En ajatellut, että mä vuoden päästä oikeasti istuisin kirjoittamassa tätä postausta Espanjassa.
Viime syksyssä oli tavallaan paljon samoja piirteitä, kuin tässä syksyssä. Mä aloitin uudessa lukiossa, mistä en oikeestaan tuntenut ketään (melkoisen paljon enemmän ihmisiä kuitenkin kuin täältä, heh), viikonloput kului uusiin kavereihin tutustuessa ja ilmassa oli koko ajan semmoista uutuuden tunnetta. Lisäksi viime syksy kului vähintään yhtä nopeasti, kuin tämäkin syksy on kulunut.
Kuitenkin musta tuntuu, että viime syksystä on vähintään viisi vuotta. Mä tunnen itseni niin paljon vanhemmaksi ja viisammaksi (terkkuja tulevaisuuden minälle, tiedän että naurat tälle vuoden päästä), musta tuntuu että oon kokenut ihan älyttömän paljon uutta. Ja niinhän mä olenkin.
Läheskään kaikki ihmiset eivät koe elämänsä aikana tilannetta, missä ne jättää kaiken, ihan kaiken, tutun ja turvallisen taakseen ja hyppää täysin uusiin kuvioihin. Tottakai jokaisen elämässä tulee paljon tilanteita, missä jätetään osa siitä tutusta ja turvallisesta taakse. Otetaan esimerkiksi vaikka uusi koulu tai työpaikka. Juu, ihmiset vaihtuu ainakin osittain, pitää opetella uudet rutiinit ja muuta pientä, mutta se ei ole mitään verrattuna siihen, mitä me vaihtarit koetaan. 
Vaihtareille kaikki on täysin uutta; uusi kieli, uusi perhe, uudet kaverit, uusi kotimaa, uudet tavat. Kokonaan uusi maailma. Mun elämä on kokenut tänä syksynä täydellisen mullistuksen, kaikki käännettiin ylösalaisin ja vaihdettiin. Joinain tän taipaleen ihan alkuhetkinä musta tuntui, etten enää tuntenut edes omaa itseäni. Oon kuitenkin tajunnut sen, etten minä missään vaiheessa ole muuttunut mitenkään radikaalisti. Mä vain löysin itsestäni semmosia puolia ja voimavaroja, joista mulla ei ollut minkäänlaista tietoa ennen kuin elämän ylösalaisin heittäminen pakotti ne esiiin. 
Ennen vaihtoon lähtöä mua ärsytti lukea vaihtarien juttuja, kun ne aina selitti siitä kuinka "kukaan joka ei ole kokenut tätä ei voi tietää miltä tää tuntuu" mutta mun on valitettavasti ihan pakko sanoa, että en tiedä mitään mikä pitäisi enemmän paikkansa. Lisäksi yhdyn siihen kuoroon, joka kailottaa sitä kuinka vaihtoon lähteminen oli elämän paras päätös. Vaihtovuosi on ainutkertainen kokemus, eikä tätä voi kokea muuten kuin pakkaamalla ne kamat ja haistattamalla pitkät kotimaalle. 

Ps. Mulla iski tänään ikäkriisi, kun tajusin että se täysi-ikäisyys oikeesti kolkuttelee jo ovella. 

8 kommenttia:

  1. Venla! Millon oot ollu vaihdos? :) ite olin madridis 10-11. Täytyy kyl sanoo et kirjotat tosi viisaasti ja syvällisesti et itellekki tuli kylmät väreet vaikka vaihosta onki jo jokunen vuos. Kirjota mulle paakkonen.ville@gmail.com ois kiva kuulla sun vaihosta lisää:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Parhaillaan vietän mun vaihtovuotta :)..

      Poista
  2. Hola

    Vaihto antaa tietysti uuden näkökulman kotimaahan. Ensimmäiset vaihdot järjestettiin kai maailmanrauhan nimissä, sillä ajatuksella vieraiden kulttuurien tunteminen edistää sopua kansojen ystävyyttä.Ylevä ajatus sinänsä. Itse koin vaihtarivuoteni todella opettavaisena. Murteellista englantia puhuva viikinki oli ensimmäistä kertaa suosittu tyttöjen keskuudessa, JeFu-kentällä satakiloinen musta vastustaja rynni läpipuolustuksen ja minä olin mukkelismakkelis. Koulussa sain piiskaa jäätyäni kiinni röökistä (naurattaa vieläkin), ikävätkin asiat naurattavat kun niitä muistelee. Kotoa ikävöin ainosataan tiettyjä ihmisiä ja Suomessa vallitsevaa vapaampaa ilmapiiriä. Lukiolaiset eivät edes silloin kivikaudellakaan olleet yhtä holhottuja kuin Arkansasissa vuosina 87-88.

    Sinulle jää taatusti paljon rakkaita muistoja. Euroopassa on onneksi vaivatonta käydä tapaamassa frendejä tai pyytää heitä vierailulle kun palaat kotiin. Nauti olostasi äläkä mieti ikäkriisiä. Sen aika on vasta sitten, kun viiskymppiset kolkuttavat ovelle. Kumpa voisikin olla vielä alle parikybänen ja samalla tietää kaiken, minkä vuodet ovat opettaneet
    Kummiukko
    ps. Opettaja Yliopiston espanjankurssilla kertoi ihmetelleensä Sevillajassa näkemiään,yksikseen mutisevia nuoria. Lopulta paljastui, että he eivät olleet hulluja, kävivät vain espanjankielen taivutusmuotoja läpi odotellessaan dösää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä, voisko olla enempää samaa mieltä siinä, että vaihto antaa uuden näkökulman kotimaahan. Hyvin oon täällä tajunnut, että mitkä on niitä asioita, mitä eniten Suomessa arvostan!

      Poista
  3. !Hola Venlacita!
    Nunca se publicitaron el comento que escribe para tu bloque hace una semana. Pero es igual!
    Saludos de Barcelona. Estuve cuatro días allí. ?Has recibido el paquete que te he mandado?IosÄ

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oh nunca me he visto este comento. Pues ya hemos hablado de todo eso! :)

      Poista
  4. Oii ihana postaus, taas kerran! :)

    VastaaPoista